Coöperatie in Mbazi

Gepubliceerd op: 23-10-2018 18:10:56 door Nicoschipper

In Mbazi was de stichting in 2007 gestart met een coöperatie voor het verbouwen van groenten met uit Holland meegenomen zaaigoed. Deze coöperatie van ongeveer vijftien gezinnen ging in 2010 met de steun van de stichting verder met de volgende activiteiten:

• aankoop extra grond voor het verbouwen van groenten
  • verbouwen van o.a. tomaten, wortelen, kool
  • aankoop van een aantal koeien
  • bouw van een stal voor de koeien
  • opzetten van een broodbakkerij

De mensen in Mbazi zijn enthousiast aan de slag gegaan. In het najaar van 2010 is de stal gebouwd en zijn de eerste koeien gekocht, met hulp van o.a. basisschool De Hoeksteen in Hoorn, die hiervoor een actie op touw had gezet. Het is de bedoeling de kalveren, die deze koeien voortbrengen, door te geven aan andere arme gezinnen.

De coöperatie in Mbazi begint hier met het klaarmaken van de eerste akker.

Bernard voor de nieuwe stal ‘De Hoeksteen’ met drie koeien, die zojuist zijn gekocht.

Ook in Ndera, ten oosten van Kigali, ging het in 2007 gestarte zaaiproject verder met diverse groenten. Hier zijn ook geiten gekocht.

Laatste update: 01-02-2019 17:25:50 door Ceesdegeus